Zdroj: http://www.blesk.cz/clanek/radce-zdravi/179067/zmrazeny-chleba-neni-cerstvy-chleba-oznacuji-to-prodejci.html
* Kaufland
Od včerejšího dne už prodejci nesmí vydávat rozmrazované pečivo,
chleba a zákusky za čerstvé. Naopak, o pobytu pečiva v mrazáku musí
prodejci spotřebitele povinně informovat označením »rozmrazeno« nebo »ze
zmrazeného polotovaru«.
Nově to nařizuje vyhláška ministerstva zemědělství. Proč? „Vzhledem
k tomu, že v poslední době vzrostlo množství rozpékaného pečiva na
pultech obchodů, považujeme informaci o procesu výroby za natolik
zásadní, že by o ní spotřebitel měl vědět a sám se rozhodnout, jakému
výrobku dá přednost,“ říká ministr zemědělství Petr Bendl. Pokud prodejci neposlechnou, hrozí jim sankce až do výše 3 milionů korun.
Spotřebitelům prý nové nařízení přinese lepší informovanost o
výrobcích, které si dávají do nákupního košíku. Doposud totiž nebylo moc
jasné, jestli byl například rohlík z obchodu upečený ráno českým
pekařem, nebo jestli šlo o polotovar z Polska, který byl zmrazený a půl
roku skladovaný, než se dostal na pult.
„Cílem vyhlášky je poskytnout spotřebitelům plné a
nezkreslené informace o pekařských a cukrářských výrobcích. Zákazník se
teď může sám rozhodnout, zda si koupí klasický čerstvý výrobek od
českých pekařů, nebo dá přednost většinou výrazně dražšímu výrobku
dopečenému v obchodě ze zmrazeného polotovaru, který je určen spíše pro
rychlou spotřebu,“ komentuje Jaromír Dřízal, předseda
Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů v ČR a dodává, že by čeští pekaři
uvítali, kdyby obchodníci na výrobcích uváděli i nepovinnou informaci o
zemi původu zmrazeného polotovaru.
Co je čerstvý chléb?
Čerstvým chlebem je nebalený chléb, jehož výroba od přípravy těsta až
po upečení včetně uvedení do oběhu, nebyla přerušena zmrazením nebo
jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti. Musí
být nabízen k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení či podobné
tepelné úpravě. Prakticky to samé platí o čerstvém běžném pečivu
(rohlíky, dalamánky, housky) a čerstvém jemném pečivubuchty, croissanty, šátečky, koláče).
Rozpékané pečivo: Proč je dražší a co obsahuje?
Zmrazené polotovary se dovážejí nejčastěji z Francie či Polska, což s
sebou nese vysoké náklady na přepravu. Výroba předpečeného pečiva a
jeho zmrazení, dlouhodobé skladování a dopékání je také energeticky
náročné. Navíc může obsahovat chemii.
„Proto, aby mohlo být pečivo zmrazeno a zase tepelně rozmraženo, musí
těsto obsahovat řadu pomocných látek, jako jsou enzymy, emulgátory,
stabilizátory a kypřidla. Jednou z nich je například E466 neboli
karboxymethylcelulóza, jejímž základem je celulóza získaná chemickou
cestou z dříví. Ta se přidává též do projímadel, nebo jako složka
vrtných kapalin při těžbě ropy,“ říká Lukáš Zelený z právní poradny
dTestu. Do čerstvého pečiva by se přitom chemické látky přidávat neměly, není to totiž potřeba.
Co vydrží déle?
Podle Josef Příhody z Ústavu sacharidů a cereálií při Vysoké škole
chemicko-technologické má rozmrazené pečivo kratší trvanlivost. Kvůli přidaným emulgátorům rozmrazované pečivo více tvrdne a rychleji stárne. Na čerstvém pečivu si tedy pochutnáte delší dobu.
Pečivo označujeme už dlouho, tvrdí v supermarketech
„Pro nás se nic nezměnilo,“ říkají shodně mluvčí velkých
supermarketů, které Blesk kvůli nové povinnosti oslovil. Dopékané pečivo
totiž kvůli informovanosti zákazníků označovali daleko dřív, než
vyhláška začala platit.
* Albert
„Zboží podle vyhlášky označujeme »ze zmrazeného polotovaru«, říká mluvčí
Aholdu Judita Urbánková. Podle ní ale Albert už několik let dopékané
pečivo na prodejnách označoval jako »čerstvě dopečené«. „Nedomníváme se,
že vyhláška vznikla na popud zákazníků. Jejich zájem o dopékané pečivo
naopak neustále roste. Výhodou dopékaného pečiva je možnost, že můžeme
kdykoliv během otvírací doby nabídnout voňavé a křupavé pečivo,“ dodává.
* Kaufland
„Pečivo, na které se vyhláška vztahuje, je v našich prodejnách i dle
vyhlášky označené,“ řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. „Takto
označovat jsme začali příslušné pečivo ještě před začátkem platnosti
vyhlášky ve snaze vyjít vstříc těm zákazníkům, kteří tyto informace
vítají,“ doplňuje mluvčí.
* Lidl
Také v Lidlu je rozpékané pečivo označené podle platných pravidel.
„Zákazníci si přejí mít možnost zakoupit si vždy pečivo teplé, v
dostatečném množství během celého dne, ve vyšší a stálé kvalitě. Jsme
přesvědčeni, že tato možnost je pro zákazníky klíčová. Na rozdíl od tzv.
»čerstvého« pečiva zamrazené pečivo máme možnost operativně dopéct dle
aktuálních požadavků zákazníků.Tuto flexibilitu pekárny nenabízejí,“
objasňuje důvod nabídky rozpékaného pečiva Lucie Borovičková z Lidlu.
* Billa
„Dopékané pečivo označujeme dlouhodobě. Novou vyhlášku respektujeme a
detaily jsme přizpůsobili,“ říká za společnost Billa Gabriela
Bechynská. „Veškeré výrobky dopékané na filiálkách mají nyní na etiketě
poznámku »vyrobeno ze zmrazeného polotovaru« a sladké pečivo, které je
na prodejnu dovezeno ve zmraženém stavu, má poznámku »rozmrazeno«,“
dodává Bechynská.
Docela zajímavý článek. Sám se na tohle docela často zaměřuji a musím říct, že na to někteří prodejci zvysoka kašlou. Ale tak to se nedá nic dělat. Stejně tak nějak člověk tuší a ví, že z hypermarketu ten chleba není nic moc. My raději chodíme do pekárny. Nebo si ho pečeme doma sami. To je stejně nejlepší. :-) Ostatně děláme to s hodně věcmi, že jsme takoví tradičnější. Třeba jsme se vykašlali na elektriku a u www.flamen.cz/kategorie-produktu/akumulacni-kamna/ pořídili klasická akumulační kamna. :-)
OdpovedaťOdstrániť